Epidemia nie wstrzymała prac nad tzw. Pakietem mobilności – unijnymi przepisami, które wprowadzają wiele zmian na rynku transportu drogowego. Nowe regulacje prawne zostały opublikowane w dniu 31 lipca 2020 r., co oznacza, że część przepisów zacznie obowiązywać już 20 sierpnia 2020 r. Do najważniejszych zmian, które wkrótce wejdą w życie, należą nowe zasady maksymalnego czasu pracy i odpoczynku kierowców, montowania i posługiwania się tachografami, a także szereg obowiązków nałożonych na przewoźników oraz kierowców, które wymagają reorganizacji dotychczasowej działalności.
Unijne regulacje wpłyną również na zasady delegowania kierowców, wprowadzą konieczność powrotu pojazdu do kraju raz na 8 tygodni, a także uniemożliwią zaliczania wypłacanych diet, czy ryczałtów do wynagrodzenia kierowcy. Powyższe rozwiązania nie wyczerpują zmian, jakie niesie za sobą reforma sektora transportu drogowego. Choć regulacje będą wchodzić w życie stopniowo do 2026 r., już teraz warto zapoznać się ze zmianami i stworzyć w przedsiębiorstwie dogodne warunki na ich realizację.
Rozwiązania wprowadzone Pakietem mobilności budzą poważne kontrowersje wśród przewoźników. Nie zwalnia to jednak z obowiązku wdrożenia zmian do działalności. Kancelaria pomaga przedsiębiorcom w zapoznaniu się z nowymi regulacjami i wprowadzeniu ich do własnej działalności.
Administrator nie może przerzucać odpowiedzialności za zabezpieczenie danych na pracowników – wyrok NSA przypomina o zasadach RODO.
Niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego* (NSA) potwierdził, że to na administratorze danych spoczywa pełna odpowiedzialność za ochronę danych osobowych – nie może on przerzucać tego obowiązku na