Pod koniec maja 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1258 z dnia 24 kwietnia 2024 r., zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w sprawie minimalnych wymogów dotyczących minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku w sektorze okazjonalnego przewozu osób oraz w odniesieniu do uprawnień państw członkowskich do nakładania kar za naruszenia rozporządzenia (UE) nr 165/2014 popełnione w innym państwie członkowskim lub państwie trzecim.
Ostatni zakres wprowadzonych zamian ma szczególne znaczenie dla firm transportowych wykonujących przewozy międzynarodowe. Przepisy rozporządzenia 2024/1258, o którym mowa powyżej, wprowadzają istotną zmianę co do wpisów manualnych w tachografach, wprowadzanych między innymi przy przekraczaniu granicy oraz konsekwencji ich braku.
Już od lutego 2022 r. każde przekroczenie granicy musiało zostać potwierdzone dokonaniem wpisu manualnego określanym jako „kraj rozpoczęcia”. W tym zakresie obowiązek właściwego oznaczania przekroczenia granicy nadal pozostaje aktualny. Nie dotyczy to jedynie kierowców wykonujących transport pojazdami wyposażonymi w najnowsze tachografy, które dokonują takiego wpisu automatycznie.
Zwrócić należy jednak uwagę, że do dnia 22 maja 2024 r. właściwe służby kontrolne miały ograniczone możliwości nakładania kar za brak umieszczenia wpisu o przekroczeniu granicy, poprzez uprawnienie do wszczęcia postępowania jedynie co do wpisu który dotyczył wjazdu do kraju przeprowadzenia kontroli (np. służby niemieckie mogły wystawić mandat za brak właściwego wpisu z granicy francusko – niemieckiej, ale już nie za podobne naruszenie w przypadku przekroczenia granicy francusko – hiszpańskiej).
Aktualnie, po wejściu w życie wskazanego powyżej rozporządzenia, zasady te uległy zmianie. Służby na podstawie nowych przepisów są upoważnione do nakładania kar za wykroczenia dotyczące obsługi tachografu niezależnie od kraju, w którym dane wykroczenie zostało popełnione. Może być to zarówno naruszenie braku wpisu z granicy danego kraju, w którym służby dokonują kontroli, na terytorium innego państwa członkowskiego UE, a także państwa trzeciego – jeżeli naruszenie to zostanie stwierdzone w okresie objętym kontrolą.
Powyższe uprawnienie wynika ze zmiany brzmienia art. 19 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 561/2006, zgodnie z którym: „Państwo członkowskie upoważnia właściwe organy do nakładania kar na przedsiębiorstwo lub kierowcę za naruszenie niniejszego rozporządzenia lub rozporządzenia (UE) nr 165/2014 ujawnione na jego terytorium i za które nie nałożono jeszcze kary, nawet gdy naruszenie takie miało miejsce na terytorium innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego.”
W związku z powyższym należy zwrócić szczególną uwagę na postępowanie kierowców, którzy wykonują trasę pojazdami wyposażonymi w tachografy, które w dalszym ciągu wymagają dokonania manualnego wpisu o przekroczeniu granicy danego kraju. Brak przestrzegania przepisów w powyższym zakresie może wiązać się z negatywnymi konsekwencjami, niezależnie od terytorium państwa członkowskiego na którym właściwe służby podjęły kontrolę.
Marta Dziublewska
Grafika wygenerowana przez kreator obrazów Microsoft Bing.